‘The Godfather’ çekim mekânları için bir New York kılavuzu
Ödüllü filmin 50. yıl dönümünü kutlamanın bir yolu olarak görülmeye değer yedi çekim mekânına aşağıda bakabilirsiniz.
The Godfather’ın ikonik sahnelerinden birinde Michael Corleone yeni doğan oğlunun vaftiz törenine katılır. Sahne, Aşağı Manhattan’daki Aziz Patrick Eski Katedrali’nin duvarlarının arasında gerçekleşir ve Corleone ailesinin suç ağını kurduğu New York’ta işlenen korkunç cinayetlerin bir montajıyla noktalanır. Yönetmen Francis Ford Coppola, bu yıl vizyona girişinin 50. yıldönümünü kutlayan ödüllü filmi için şehri büyük ölçüde bir fon olarak kullandı. Bugün, bu alanların çoğu, 1970’lerin başında film çekildiğinden bu yana neredeyse hiç değişmemiş gibi görünüyor.
Nick Carr, film mekanlarının izini süren Scouting NY isimli bir internet sitesini yönetiyor ve Gotfather setlerini çok çok iyi biliyor. Eski bir New York sakini olan Carr (şimdi Los Angeles’ta yaşıyor), filmde görülen yerler için kapsamlı bir rehber hazırladı. Carr, “Bana göre New York City’den en iyi şekilde yararlanan filmler, ona bir karakter gibi davranan filmlerdir. Godfather, buhepimizin tanıdığı dönem binalarını gösteren, aynı zamanda insanların her zaman aklına gelmeyecek yeni yerler yaratan harika bir versiyonu.”
İşte filmin 50. Yılını kutlarken çekimlerin yapıldığı yedi mekâna sanal bir gezi hoşunuza gidebilir.
Corleone Konağı, Staten Adası
Staten Island’ın Emerson Hill semtindeki bir çıkmaz sokakta, 110 Longfellow Bulvarı’nda bulunan Corleone konağı, şimdilerde çekimler sırasında olduğundan çok farklı görünüyor.
Filmin sanat ekibi, sinemaseverlere Corleone ailesinin Beş Aile arasında ve genel olarak organize suç arenasında ne kadar önemli bir oyuncu olduğu en iyi şekilde anlatmak ve Tudor evine daha gösterişli bir hava kazandırmak için metal kapılı, geçici bir taş duvar ördü. Bu gerçekten işe yaradı, mülkün gerçekte olduğundan çok daha büyük görünmesini sağladı ve bloktaki diğer evlerle görsel bir ayrım yarattı. Carr, “Taş çit, bir yerleşim yeri hissi veriyor, ancak gerçekten çıkmaz bir sokakta. O sokağa gidip onu filmde gördüğümüz şeye dönüştürmek için oldukça yaratıcı bir mekân yöneticisi ve yapım tasarımcısı gerekti.”
Radio City Music Hall, Manhattan
Midtown Manhattan’daki Radio City Music Hall, beyaz perdeye yabancı değil. Onu Annie, Rosemary’s Baby ve Rocky III gibi başka önemli filmlerde de gördük. Art Deco binanın dışını saran kırmızı-mavi neon tabela, onu çevreleyen düzinelerce gökdelen arasında dikkat çekiyor. Yaklaşık 1932’de yapılan bina filmde sadece küçük bir rol oynasa da, bugün 1970’lere (ve filmin çekildiği zaman olan 1940’lara) kıyasla neredeyse aynı görünen birkaç çekim yerinden biri. Sahnede Michael ve Kay Corleone, 1945’te yayınlanan Bing Crosby ve Ingrid Bergman’ın oynadığı müzikal komedi-dram The Bells of St. Mary’s’in gösterimine katıldıktan sonra müzik salonundan çıkarken görülür. Carr, “The Godfather’ın harika yanı, daha geniş çekimlerin çoğu için gerçekten 1940’lı yıllara odaklanmayı devam ettirmeleriydi. Radio City gibi pek değişmeyen bu klasik New York City mekânlarında çekim yaptılar,” diyor.
St. Regis Otel, Manhattan
Ayrıca Midtown’da ve Radio City Music Hall’e sekiz yüz metre mesafesinde yer alan St. Regis var. İş insanı John Jacob Astor IV tarafından inşa edilen 18 katlı Beaux-Arts bina, şehrin en eski gökdelenlerinden biriydi ve 1904’teki açılışından itibaren lüks bir konaklama yeri olarak hizmet verdi. Otel, dış cephesi de dahil olmak üzere film boyunca birçok kez görülüyor; Michael ve Kay’in geceleme için geldiklerini gösteren çekim, tetikçi Willie Cicci’nin düşmanı vurmak için insan avına çıkmadan önce çabucak tıraş olduğu berber dükkânındaki iç mekân sahnesi ve bir asansörde işlenen korkunç bir cinayet, sembolik vaftiz sahnesinin ardından ortaya çıkan birkaç cinayet sahnesi.
Mietz Binası ve Meyve Standı, Manhattan
Filmde, Corleone’ler, ailenin karanlık iş anlaşmalarını gizlemek maksadıyla Genco Pura Zeytinyağı adlı paravan bir şirket kurar. Küçük İtalya’nın bugün Çin Mahallesi’nin bir parçası olarak kabul edilen kısmında, 128 Mott Caddesi’nde bulunan, üzerinde “Mietz Binası” yazan bir isim plakasıyla noktalanan tuğla bina, Don Vito Carleone de dahil ailenin düzenli iş toplantıları yaptığı yerdi. Virgil, Sollozzo’nun birlikte uyuşturucu işine girme teklifini reddeder ve karşıt Tattaglia ailesinden tetikçiler tarafından birkaç kez vurulur. Çekim, caddenin tam karşısında, 137 Mott Caddesi’nde bulunan ve bugün meyve standı olarak kalan bir manavda gerçekleşiyor. “Bu sahne, bana göre şehrin karakterini ve bu tarihi rolü benzersiz bir şekilde oynamasını gösteren, sonsuza dek silinmeden önce Küçük İtalya’nın unsurlarını yakalıyor” diyor. “[Binanın] kemiklerinin hala orada olduğunu görebilirsiniz, ancak vitrinler değişti.”
Otel St. George, Brooklyn
1885 yılında, İç Savaş sırasında Birlik Ordusunda görev yapan Kaptan William Turnbridge tarafından inşa edilen Brooklyn Heights’taki bu on katlı otel, bir zamanlar şehrin en büyük oteliydi. Otelde 2.600’den fazla konuk odası, 17 balo salonu ve son teknolojiye sahip bir tuzlu su yüzme havuzu bulunuyor. Aynı zamanda, otelin barlarından biri, Vito Corleone’nin kişisel infazcısı Luca Brasi’yle Sollozzo arasında yapılan ve Brasi’nin boğularak öldürülmesiyle sonuçlanan önemli bir görüşmenin çekim yeriydi. Carr, “Brasi bugün artık var olmayan bir bara giriyor. St. George’un 40’lı, 50’li ve 60’lı yıllarda ilginç temalı barları vardı, ama bir an geldi ve onlar gitti. Bu yüzden, filmin çekildiği 1970’lere bakıp bugün hala neyin var olduğu ve özellikle çekimin hangi barda yapıldığı hakkında hiçbir fikrim yok,” diyor. Bugün bina bir kooperatife ev sahipliği yapıyor. Neon tabela ve giriş tenteleri de dahil olmak üzere tuğla yapının dış cephesinin çoğu değişmeden kalmış.
Aziz Patrick Eski Katedrali, Manhattan
Aşağı Manhattan’da bir mahalle olan Nolita’daki 264 Mulberry Caddesi’nde bir katedral var. 1809 ve 1815 yılları arasında inşa edilen ve Aziz Patrick Eski Katedrali Bazilikası olarak bilinen “Gotik-Uyanış Katedrali” bir zamanlar New York Başpiskoposluğunun eviydi. Aynı zamanda Michael ve Kay’in ilk çocuğu Anthony’nin vaftizinin gerçekleştiği yer olarak da biliniyor. Bugün, katedrali ziyaret edenler, bu unutulmaz film sahnesinin fonunu oluşturan yüksek vitray pencereleri ve taş sütunları hala görebilirler.
Calvary Mezarlığı, Queens
Filmlerinin belki de en duygusal sahnelerinden biri, Don Corleone’nin cenazesi sırasında saygılarını sunanların oluşturduğu bir araç konvoyunun iç karartıcı bir şekilde Calvary Mezarlığı’na girdiği andır. Queens’in iki mahallesi olan Maspeth ve Woodside’da 365 dönümlük bir alana yayılan mezarlık, sanatçılar, politikacılar, Vito Bonventre ve Stefano Ferrigno gibi gerçek gangsterler de dahil olmak üzere tarih boyunca birçok “önemli” insan için son dinlenme yeri. Mezarlığın yaklaşık 175 yıllık tarihinde, 1,75 milyondan fazla gözaltı gerçekleşmiş. Untapped Cities’e göre filmdeki mozoleye ulaşmak için 33-52 Greenpoint Avenue’daki mezarlığa girip 6. kısma gitmek gerekiyor. Hildreth ve Gary mezarlarına ulaştığınızda doğru yerdesiniz demektir.
kapak fotoğrafı: Marlon Brando, The Godfather filminin bir sahnesinin Mott Street’teki çekimleri sırasında yönetmen Francis Ford Coppola ile konuşuyor. Anthony Pescatore/NY Getty Images aracılığıyla Günlük Haber Arşivi