Spike Lee’ye cehenneme gitmesini söyleyen film yapımcısı
Spike Lee lafını sakınmamasıyla bilinir ve sık sık diğer yönetmenlerin işleri hakkında başını derde sokabilecek laflar eder. 2019 yapımı Green Book filmini sevmediği biliniyor ve diplomatik bir şekilde bunun “kendi tarzı olmadığını” söyledi. Bu onun için oldukça uysal bir yorum.
Lee ayrıca Tarantino’nun filmografisinde siyahi insanları tasvir etme biçimi ve Django Unchained ve Jackie Brown‘da kullanılan dil konusundaki hayal kırıklığını açıkça dile getirdi ve N-kelimesine “tutkun” olduğunu söyledi. Tarantino bu açıklamaya, Lee’nin bu kelimeleri kullanamayacağını ima ettiği için beyaz insanlara karşı ırkçılık yaptığımı iddia ederek yanıt verdi.
Ve birçok kamusal anlaşmazlığının arasında yönetmen Tyler Perry ile uzun ve sert bir çekişmenin hedefi oldu ve oyuncu, Spike Lee’ye yönelik açık eleştirilerini geri çekmedi.
Her şey Perry’nin yönettiği Madea ailesi hakkındaki film serisindeki birçok filmden biri olan Madea’s Big Happy Family filminin 2011’de yayınlanmasından sonra başladı. Lee, Madea’nın karakterinin “zenci soytarılığı” olduğunu ve Siyah Amerikalılar hakkında olumsuz klişeleri sürdürdüğünü belirtti.
Perry bu eleştirilere yanıt verirken “Lanet Spike Lee’yi duymaktan bıktım. Spike doğrudan cehenneme gidebilir! Bunu basabilirsiniz. Onun benim hakkımda konuşmasından bıktım, ‘Bu bir zenci; bu bir soytarı’ demesinden bıktım. Siyah insanların film izlemesinden bıktım.” Şöyle demişti: “Gördüklerinize göre oy verin” sanki siyahlar ne görmek istediklerini bilmiyormuş gibi.” Ancak Lee meslektaşlarının birbirlerinin çalışmalarını “sevgi dolu bir ruhla” sunulduğu sürece eleştirebilmeleri gerektiğini savunarak açıklamasını savundu.
Lee, Siyah Amerikalıların deneyimi ve Amerika Birleşik Devletleri’ndeki içsel baskı ve ırkçılıkla ilgili konuları ele alan ve kışkırtıcı imgeler ve çatışmacı anlatılar aracılığıyla inceleyen Do The Right Thing, BlacKkKLansman ve Malcolm X gibi filmleriyle takdir ediliyor. Birçok kişi Perry’yi çalışmalarına daha neşeli bir ton katarak Siyah hikayelerini savunması nedeniyle övdü. Ancak Lee çalışmalarının gerici olduğunu ve Siyah Amerikalıların hikayelerine haksızlık ettiğini ima etti.
Perry ise çalışmalarında bu bakış açısını savundu ve şöyle açıkladı: “Birisi ‘Hayatımızın konuşmak istemediğimiz veya dünyanın görmesini istemediğimiz bir noktasına geri dönüyorsun’ dediğinde milyonlarca ve milyonlarca Siyah insanın hikayelerini göz ardı ediyorsun. Bu yüzden bu kadar başarılı olduğunu düşünüyorum çünkü bu kadınları bu deneyimlerde tanıyan çoğumuzla ve Amca Joe’yla vb. yankı buluyor.”
İkilinin ilişkiai Perry’nin Atlanta stüdyosundaki sahnelerden birine Lee’nin adını verdi ve arkadaşlıklarını yeniden tesis etti.
farout magazine