Marksist filozof ve düşünür Ernst Bloch’un ‘Thomas Münzer – Devrimin Teoloğu’ adlı kitabı Ayrıntı Yayınları tarafından yayımlandı

Marksist filozof ve düşünür Ernst Bloch’un, Alman tarihinin en önemli figürlerinden, din adamı ve radikal reformcu Thomas Münzer’in yaşamının izini sürdüğü kitabı Thomas Münzer – Devrimin Teoloğu, Ayrıntı Yayınları tarafından yayımlandı. Alman Köylü Savaşları sırasında halkı sosyal adalet ve dini reform adına harekete geçiren Thomas Münzer’i devrimci teolojinin öncüsü olarak incelediği eserinde Bloch, Münzer’i yalnızca bir din reformcusu değil, aynı zamanda sosyal adalet ve eşitlik mücadelesi veren radikal bir düşünür olarak da yorumluyor. Thomas Münzer – Devrimin Teoloğu, Münzer’in teolojik görüşlerinin devrimci halk hareketleriyle nasıl birleştiğini ve toplumsal değişim talebini nasıl güçlendirdiğini ele alırken okurlara alışılmışın dışında bir biyografi sunuyor.

Ayrıntı Yayınları, önce Hıristiyanlıktaki Ateizm adlı çalışmasını yayımladığı Ernst Bloch’un Thomas Münzer –Devrimin Teoloğu adlı kitabını, Tarık Kayakan’ın Almancadan çevirisiyle, editörlüğünü Güçlü Ateşoğlu’nun üstlendiği Felsefe dizisi kapsamında okurlarla buluşturdu.

Yirminci yüzyıla yön veren filozoflardan Ernst Bloch, yola koyuluşun, hareketin, direncin ve öngörü bilincinin düşünürüydü. Onun umut, dimdik yürüme ve somut ütopya ana-motifleri çalkantılı 1960’larıntartışmalarına da nüfûz etti. Bloch’la birlikte, felsefi düşüncenin keşfedilenin haritasını çıkarmaktan daha fazlasını ifade ettiğini öğrenebiliriz. Yaşanan ânın karanlığı ve henüz-olmamanın ontolojisi, “bir tür” aklın kural-koyucu düzenlemesine izin vermeyen ve çağdaş toplumdaki derin değişimler karşısında yeni bir ışıkta ortaya çıkan düşünce kategorilerini ifade eder. Bloch’u (tekrar) okumanın zamanı geldi. Felsefenin temel soruları ile toplumun ve kültürün sorunları üzerine ortaya koyduğu düşünceler sizi bunu yapmaya davet ediyor.

Thomas Münzer,alışılagelmiş bir biyografi değil kesinlikle. Bloch’un izini sürdüğü büyük Alman köylü savaşında Münzer’in somut teolojik talebi, coşkulu, radikal demokratik ve geleceğe ait, henüz sırası gelmemiş bir tarihselliği içerir. Yenilgiye rağmen umudun yaşadığı, resmî kiliselerle karşılaştırıldığında önümüzü meşale gibi aydınlatan bir karizmada belirginleşen somut bir ütopya.

Thomas Münzer – Devrimin Teoloğu, raflarda ve internet satış sitelerinde!

Bilgi için:             ayrintiyayingrubu.com

                              instagram.com/ayrintiyayinlari

                              twitter.com/AYRINTIYAYINEVI

                              facebook.com/ayrintiyayinevi

ERNST BLOCH (1885-1977) HAKKINDA

Ludwigshafen doğumlu Bloch, belki de ailesinin dar gelirli bir aile olması nedeniyle erken döneminde sosyalizmi benimsedi. Münih’te felsefe doktorası yaptı, fizik ve müzik alanlarında yandalını tamamladı. Daha sonra Berlin’de Georg Simmel’in, Heidelberg’de de Max Weber’in öğrencisi oldu. Birinci Dünya Savaşı başlar başlamaz İsviçre’ye iltica etti ve orada Walter Benjamin’le dostluk kurdu; 1920’de Berlin’deyse dostluğunu devam ettirdi, Bertolt Brecht’le yakınlığı oldu. Bir süre serbest gazetecilik yapan Bloch, Nazi karşıtı yazıla­rını derlediği Bugünün Mirası (Erbschaftdieser Zeit, 1935) eseri sonrasında Almanya’dan ayrılmak zorunda kaldı ve Amerika Birleşik Devletleri’ne gitti. Orada Bertolt Brecht ve Thomas Mann’la Aurora Yayınevi’ni kurdu. İkinci Dünya Savaşı bitiminde Frankfurt Goethe Enstitüsü’nden gelen teklifi kabul etmek yerine Doğu Almanya sınırları içindeki Leipzig’de yer alan Karl Marx Üniversitesi’ndeki felsefe kürsüsünde görev aldı. Macaristan işgaline eleştirel tutum alınca emekliye sevk edildi ve kendisi de Batı Almanya’ya, Tübingen’e geçti ve orada farklı alanlarda yazılar ve kitaplar kaleme aldı. 1977 yılında öldüğünde üç bine yakın öğrencinin meşaleli yürüyüşüyle saygı ve sevgiyle uğurlandı. Sayısız ödülle şereflendirilen Bloch’un en önemli eserleri şunlardır:

Geist der Utopie (1918) (Ütopyanın Tini), Thomas Müntzer als Theologie der Revolution (1921) (Thomas Münzer: DevriminTeoloğu, Ayrıntı Yay.), Spuren (1930) (İzler, İletişim Yay.),Erbschaft dieser Zeit (1935) (Bugünün Mirası), Freiheit und Ordnung (1947) (Özgürlük ve Düzen/Kural), Subjekt – Objekt (1949)(Özne – Nesne), Christian Thomasius (1949), Avicenna und diearistotelische Linke (1949) (İbni Sina ve Aristotelesçi Sol, İletişim Yay.), Das Prinzip Hoffnung (Üç cilt: 1954-1959) (Umut İlkesi, İletişim Yay.), Naturrecht und menschliche Würde (1961) (Doğal Hukuk ve İnsan Onuru), Tübinger Einleitung in die Philosophie (1963)(Tübingen Felsefeye Giriş), Religion im Erbe (1959-66) (Mirastaki Din), Atheismus im Christentum (1968) (Hıristi­yanlıktaki Ateizm,Ayrıntı Yay.), Das Materialismusproblem, seine Geschichte und Substanz (1972)(Materyalizm Problemi, Tarihi ve Tözü), Experimentum Mundi, Frage,Kategorien des Herausbringens, Praxis (1975) (Dünya Deneyi, Soru, Ortaya Çıkarmanın Kategorileri, Praxis)

What's your reaction?