Filmleri Ses Getiren Çinli Yönetmenler 2
Birçoğu batıda neredeyse bilinmese de, Çin çok iyi yönetmenler çıkarıyor. Pek çok büyük film Pekin Film Akademisinden mezun yönetmenler ağırlıklı olarak politik hassasiyetler içeren filmler üzerinde durur. Çoğunlukla devlet sansürüyle karşılaşsalar da bildikleri yoldan gitmeye devam ediyorlar. İlk bölümünde bahsettiğimiz altı Çinli yönetmenin ardından ikinci bölümle devam ediyoruz.
Guan Hu
Guan Hu, Pekin Film Akademisi’nden mezun olmasının ardından, Pekin Film Stüdyosu’ndaki en genç yönetmen oldu.
Resmi bağlantılarına rağmen, Guan, ilk filmi Dirt’e yatırımcı bulmak için epey mücadele verdi ve en iyi para çeken bütçeyi desteklemek için baş aktrisle görüştü. Devlet stüdyosu üyeliği için Guan devlete para ödedi. Şimdi, 20 yılı aşkın bir süre sonra, Guan çılgınca başarılı filmlerine finansman sağlamakta herhangi bir zorluk çekmiyor.
Filmleri: Dirt (1994), The Chef, the Actor, the Scoundrel (2013), Mr. Six (2015)
Feng Xiaogang
Guan Hu’nın Mr. Six filminin yıldızı Feng Xiaogang da bir film yapımcısı, yönetmen ve senarist. Formel eğitim almayan Feng, kendisini “Hesui Pian” veya “Yeni Yıl Kutlaması Filmleri” adlı bir türün önde gelen figürü olarak konumlandırdı. Kendisi, oynadığı rollerde sıklıkla konuştuğu kalın Pekin lehçesiyle komedi yapmakla ünlü. 2010’da çektiği Aftershock, 83. Akademi Ödülleri’nde En İyi Yabancı Film kategorisinde Çin’in adayı olarak seçildi.
Filmleri: The Dream Factory (1997), Aftershock (2010), I Am Not Madame Bovary (2016)
John Woo
John Woo anakarada doğmasına rağmen Hong Kong film endüstrisine yakındır ve orada aksiyon filmleriyle meşhurdur. Face / Off ve Mission: Impossible II gibi filmleriyle Hollywood’da da tanınır. 1968’de başladığı kariyerinde 37 filmi bulunan inanılmaz derecede üretken yönetmen, aynı zamanda yazar ve yapımcıdır.
Filmleri: The Killer (1989), Face/Off (1997), Red Cliff: Part 1 (2008), Red Cliff: Part 2 (2009)
Ann Hui
Anakarada dünyaya gelip, şöhrerini Hong Kong’da edinen yönetmen, oyuncu, senarist ve yapımcı Ann Hui, eleştirmenlerce övgüye layık görülen yeni dalga Hong Konglu film yapımcıları arasında gösteriliyor. Filmleri, yoğunlukla aile kavgaları, ulusal kimlik ve sosyal konular üzerinde durmaktadır. Çoğu zaman tartışmalı filmler yapsa da, Hui, anakaradaki meslektaşlarının yaşadığı sansür seviyesiyle uğraşmak zorunda değil.
Filmleri: Boat People (1982), The Postmodern Life of My Aunt (2006), A Simple Life (2011)
Tian Zhuangzhuang
Zhang Yimou ve Chen Kaige ile aynı sınıfta Pekin Film Akademisi’nden mezun olan Tian, etnik azınlıklara ve hakkaniyete aykırı hikâyelere odaklanarak Çin film sahnesine eşsiz ve samimi bir unsur getiriyor. Çağdaşlarının pek çoğu gibi Tian da, devletin sansüründen payına düşeni aldı. ilk olarak The Blue Kite adlı filmde tartışmalı Hundred Flowers Kampanyasını tasvirinden dolayı sansürlendi. Tian birçok altıncı nesil yönetmen için bir rehber niteliği taşıyor.
Filmleri: The Horse Thief (1986), The Blue Kite (1993), Springtime in a Small Town (2002)
Wang Xiaoshuai
Altıncı nesil çağdaşlarının etkilenen Wang Xiaoshuai, şaşırtıcı olmayan bir şekilde tartışmalı konulara eğiliyor. Bunun sonucu olarak da, 1994 yılında Tian Zhuangzhuang’ı da hedef alan aynı baskı sırasında film yapması yasaklandı. Devlet onayıyla çalışmaya başlamış olsa dahi, özellikle kaçırma olayına karışan iki göçmen işçinin hikâyesini anlatan “So Close to Paradise” adlı filmi nedeniyle sansür uygulamasına maruz kaldı.
Filmleri: So Close to Paradise (1998), Beijing Bicycle (2001), Shanghai Dreams (2005)