Apolonia Sokol’un İstanbul’daki ilk sergisi 31 Temmuz’a kadar devam ediyor
The Pill, Apolonia Sokol’ün İstanbul’daki ilk kişisel sergisine ev sahipliği yapıyor. Sokol’ün sergide yer alan resimleri özgürlük arayışında zamansız ve mekansız olmayı göze almış bedenleri konu alıyor.
Üzerinde beyaz bir bluz ve kırmızı bir etek olan esmer, genç bir kadın tuhaf bir halde kanepede uzanır; bedeni tıpkı bir kukla gibi iradesiz ve cansız. Kanepenin arkasında ise pusuda bekleyen biri ya da Johann Heinrich Füssli’nin Le Cauchemar (Kâbus) tablosundaki karabasan misali, yardımseverden ziyade tehditkâr bir şekilde onu gözeten gür saçlı başka bir kadın durur.
Apolonia Sokol’un köşeli ve kapalı geometrik şekillerin tezahür ettiği tablolarında, genç kadınlar alışılmadık bir yer tutarlar. Bu alan kısıtlayıcı gibi görünse de aslında sığındıkları bir limandır. Öyle ki, samimi perspektiflerin, koyu veya açık tonlu duvarların ve keskin kenarların nihayetinde kendilerini güvende hissettikleri bir ortam sağladığı görülmektedir. Bu bakımdan, genç kadınlar çelişkili bir denge içindedir: Güçlü ve hassas, kararlı ama şüphelidirler. Birbirlerine sıkı sıkıya bağlı oldukları bir kadın dayanışmasına sığınırlar, kutsal ve erotik bedenleri birbirine karışmıştır. Hem kardeş hem sevdalı olan bu kadınlar, kedi yavruları gibi huzur içinde uyurlar.
Çağdaş oldukları gibi, aynı zamanda diğer genç kadınlara, Avignon’a ya da Seine’in kıyısına dair anıları canlandıracak kadar da zamansızlardır. Melez ırklardan gelirler, herhangi bir millete ait değillerdir ve bu dünyada “ideal” bir yer arayışındadırlar. Eski tanrıçaları andıran güzellikleriyle adeta bizlere şöyle derler: Sizler bize sahip olduğunuzu zannediyorsunuz ama biz size ait değiliz. Geri çekilen savaşçılar olsak da büyük şeyler başarabiliriz. Ulaşılması imkânsız görünüyoruz ama yine de aşka oldukça düşkünüz ve bu sebeptendir ki aynı zamanda atölye olan bu dar, dramatik ve zamansal mekanda aşkı bekliyoruz.
Bekledikleri bir esin kaynağı olan bu kadınların ifadelerindeki dalgın melankoli halinin nedeni de budur. Bir oraya, bir buraya gider gelirler. Açıklıklar, pencereler aracılığıyla gizlice hayaller kurar, firar ederler. Pencereler, tablolar dışarıda ümit dolu bir dünyayı, parlak bir geleceği tasavvur etmeye yardımcı olur.
Uyumakta zorluk çekiyordum ama beni sevdiğini söyledi… Apolonia Sokol’un The Pill Gallery’de gerçekleştireceği ilk kişisel sergisi adını çalıntı bir şiirden alır (şiirler araklanmak içindir); tıpkı tabloların arka planlarındaki tek tük boya parçaları gibi bir alıntı… Hayaletimsi yüzler, kaçamak düşünceler, hoş tesadüflerin çarpıcı hatıraları, düşüncelerinde etrafını saran birçok sevgili kız kardeşiyle birlikte, binlerce şeyle, kuşkuyla ve parlak fikirlerle karşı karşıya kalan genç bir kadının resim yaptığı bu atölyede, gece vakti bir parıltı, açıklık gibi belirirler. İşte Sokol’un kendi hayatının akışını yansıtan bu portrelerde gece gündüz özünü çıkardığı şey de budur. Bunun üzerine aklımıza Henry James’in Middle Years (Orta Yaş) adlı öyküsünde geçen şu harika cümle gelir: “Bizler karanlıkta çalışırız, elimizden geleni yaparız, neyimiz var neyimiz yok veririz. Kuşkumuz tutkumuz, tutkumuz da görevimizdir. Gerisi sanatın çılgınlığı.”
Apolonia Sokol
Th Pill
25 Mayıs – 31 Temmuz ’18
Görsel: Apolonia Sokol – I had trouble sleeping, But she said she loved me…