Adelaide Ivanova’nın fotoğrafçılığı, kurgu ile gerçek arasındaki sınırı bulanıklaştırıyor

Brezilyalı sanatçı Adelaide Ivanova’nın internet sitesi, Susan Sontag’ın, insanlığın savaş fotoğrafçılığı ile olan ilişkisini, ölümü sanatsal bir nesneye dönüştürmesini eleştiren Başkalarının Acısına Bakmak adlı kitabından alıntılar içeriyor. Adelaide’ın, Direction Paris adlı serisinde İspanyol İç Savaşı mağdurlarıyla röportaj yaptığını, fotoğraflarını çektiğini ve arşiv görüntülerinin arasında onun derlediği görüntüleri görmek şaşırtıcı değil. Direction Paris, Adelaide’ın insanlığın savaşla olan ilişkisini kişisel olarak keşfidir.

Adelaideivanova-directionparis-photography-itsnicethat-1

Adelaide Ivanova: Direction Paris

El Bruc’da Can Serrat Sanat Konutunda kalmak için bir fırsat gördüğünde Adelaide yazını Barselona’ya yakın küçük kasabada geçirdi. Bu ona İspanya İç Savaşı mağdurlarıyla görüşme, onların anılarını dinleme imkânı yarattı.

Adelaideivanova-directionparis-photography-itsnicethat-3

Adelaide Ivanova: Direction Paris

“Savaş politik ve tarihsel olduğu kadar kültürel bir olaydır. Robert Capa’dan Hemingway’e kadar birçok sanatçı ve yazar İspanya’da yaşadı ve savaştı.”

Adelaideivanova-directionparis-photography-itsnicethat-4

Adelaide Ivanova: Direction Paris

Şüphesiz, Adelaide’nin projesi eleştirel düşünceye dayanıyor. Fotoğrafçı, savaşa olan ilgisinin Susan Sontag’ın yanı sıra, Simone Weil’in yazdıkları ve Gerda Taro’nun fotoğrafçılığıyla da ortaya çıktığını söylüyor. Adelaide, hem iki kültürel ikonun hem de Cumhuriyet ordusunun radikal anti-faşist inançlarının ürettiği çalışmalardan ilham aldı. Adelaide, “Görüştüğüm insanların referansları aynı anda hem güvenilir hem de kurgusaldır. Bu dikotomiden çok etkilendim, ”diye açıklama yapıyor. Görüştüğü kişilerin çoğu görgü tanığı ancak savaş başladığı 1936 yılında onlar çocuktu ve hatıraları “naiflik ve çocuksu fanteziler” ile renklenmiş vaziyette. Adelaide, birçok çocuk için o dönem dağlarda saklanmanın hem korkutucu hem heyecan verici olduğunu anlatıyor. O zamanlarda durumlarını tam olarak anlayamadıklarını belirtiyor. “Bu onların referanslarını tek başına biraz kurgusal hale getiriyor. Koşulların, özgürlük için savaşan yetişkinler  – hem komünistler hem de anarşistler – için farklı olması muhtemeldir. Yine de onların her şeyi hatırladığını söylüyor.

Adelaideivanova-directionparis-photography-itsnicethat-5

Adelaide Ivanova: Direction Paris

Sanatçı, Direction Paris’in içine günümüz fotoğraflarının yanı sıra tarihi görüntüler de yerleştirmekte ve böylelikle gerçek olarak düşünülenle kurgu olan arasındaki sınırları bulanıklaştırmaktadır.

Adelaideivanova-directionparis-photography-itsnicethat-6

Adelaide Ivanova: Direction Paris

Her ikisi de siyah beyaz ve benzer tarzda olan günümüz fotoğrafçılığı ile arşiv görüntülerini birleştiren Adelaide, neyin doğru olduğuna inanacağımızla ilgili olarak hafızanın güvenilirliği fikrine meydan okuyor.

Adelaideivanova-directionparis-photography-itsnicethat-8

Adelaide Ivanova: Direction Paris

Adelaideivanova-directionparis-photography-itsnicethat-9

Adelaide Ivanova: Direction Paris

Adelaideivanova-directionparis-photography-itsnicethat-10

Adelaide Ivanova: Direction Paris

Adelaideivanova-directionparis-photography-itsnicethat-12

Adelaide Ivanova: Direction Paris

Adelaideivanova-directionparis-photography-itsnicethat-13

Adelaide Ivanova: Direction Paris

Adelaideivanova-directionparis-photography-itsnicethat-15

Adelaide Ivanova: Direction Paris

Adelaideivanova-directionparis-photography-itsnicethat-16

Adelaide Ivanova: Direction Paris

itsnicethat.com

 

 

What's your reaction?