Görüntü Yönetmenleri Camerimage’de Yapay Zekanın Yasal ve Yaratıcı Sorunlarını Tartışıyor
Amerikan Görüntü Yönetmenleri Derneği, bir sinematografi festivali olan EnergaCamerimage sırasında yapay zekanın film yapımında nasıl kullanıldığı ve yasal etkileri üzerine bir tartışma yaptı.
Cleary Gottlieb’de avukat olan panelist Angela Dunning’e yapay zeka modellerinin eğitimi için geliştiricilere karşı açılan telif hakkı toplu davalarıyla ilgili olanlar da dahil olmak üzere birçok soru soruldu.
Dunning “Mahkeme kararları ve itirazların ardından ortalık yatıştığında ABD’de hakim olacağını düşündüğüm pozisyon bu eğitimin adil kullanım olduğudur” cevabını vererek bunun şu anda üzerinde çalıştığı bir alan olduğunu ve “insanın bilgiyi sindirme sürecine çok benzediğini” söyledi.
Örnek olarak da şunu verdi: “Bir çiçeğin ne olduğunu bir bahçeden, annenizin size okuduğu kitaplardan, bir dergideki çiçek resimlerinden, Georgia O’Keeffe’nin müzede asılı duran tablolarından öğrenebilirsiniz.Tüm bu öğrendiklerinizi alıp beyninizde evirip çevirirseniz ve yeni bir şey yaratırsanız bu sizindir ama tüm bu öğrendiklerinizi kullanıp Georgia O’Keeffe tablosuna benzeyen bir şey yaratırsanız bu telif hakkı ihlalidir. İster yapay zekadan ister bu odadaki herhangi birinin yaptığı herhangi bir işten bahsediyor olalım, bu kavramlar aynıdır.”
“İyi sanatçılar ödünç alır, harika sanatçılar çalar” dediği söylenen Picasso’ya işaret eden Dunning, oturum sırasında ayrıca Quentin Tarantino’nun yaptığı her filmde herkesten çaldığını, George Lucas’ın Kurosawa’nın eseri üzerindeki etkisini kabul ettiğini ve Kurosawa’nın otobiyografisinde John Ford gibi etkilerden bahsettiğini belirtti. “Lucas, John Ford’dan çalan Kurosawa’dan mı çaldı?” diye sordu ve “Hem evet hem hayır. Hepsinin böyle olmasına sevindim. Olmasalardı çok daha az zengin bir toplumda olurduk” diye ekledi.
Oturumda ayrıca görüntü yönetmenleri Salvatore Totino (“Unstoppable”) ve Catherine Goldschmidt (“House of the Dragon”), yapay zeka içerik yaratıcısı Ellenor Argyropoulos ve üç kez Oscar kazanan VFX süpervizörü ve görüntü yönetmeni Robert Legato (“The Jungle Book”) ön görselleştirme de dahil olmak üzere bugün yapay zekayı nasıl kullandıkları hakkında konuştular. İş güvencesi konusu gündeme getirilmedi.
Legato film yapımcılarını bunu öğrenmeye teşvik ederek “Ben bunu bir araç olarak kullanıyorum. Teknolojiden korkmayın… bir film yapmayacak” dedi.
Moderatör Michael Goi başkanlığını yaptığı ASC yapay zeka komitesinin her bir aracın ne yapabileceğini ve ne yapamayacağını daha iyi anlamak ve hangi şirketlerin profesyonel görüntü yönetmenleriyle çalışmak istediğini öğrenmek için yapay zeka teknoloji geliştiricileriyle görüştüğünü bildirdi.
Soru-cevap sırasında bir izleyici bazı endişelerini dile getirdiğinde alkışlandı. “Büyük yapay zeka şirketleri çok şeffaf değil, verilerimizin nasıl kaydedileceği ve ne kadar süreyle, nerede ve tam olarak neyi kaydedecekleri gibi” dedi ve bir diğer endişenin “Yapay zekayı kimin icat ettiği ve onunla kimin para kazandığı” olduğunu ekledi.
“Biraz daha çok, çok zengin ve çok fazla nüfuza sahip olan birkaç kişiye bağımlı hale geldiğimiz bir süreçten korkuyorum ve sadece yapay zeka değil, bu parayı politikamızı etkilemek için kullanıyorlar.”
variety