Espas Yayınlarından İki Yeni ve Muhteşem Fotoğraf Kitabı

Espas Yayınları, okuyucularını biri Henri Cartier-Bresson biyografisi olmak üzere iki yeni kitapla buluşturuyor.

Henri Cartier-Bresson: Biyografi – Pierre Assouline

Kapak Fotoğrafı: Ara Güler

Görüntünün olası içeriği: 1 kişi, yazı

20. yüzyılın en önemli fotoğrafçılarından biri olan ve düşünceleri ve yarattığı kurumla fotoğrafa yön veren ve çağının en önemli olaylarına tanıklık etme şansına sahip olan Henri Cartier-Breson’un Fransa’nın zengin ailelerinden birinin çocuğu olarak dünyaya gelişinden ustası Andre Lhote’den aldığı resim derslerine, oradan Paris’in Sürrealist ortamlarına, Afrika’nın derinliklerine oradan Meksika’ya ve Amerika’ya, ünlü yönetmen Jean Renoir’a asistanlık yapmaya, İspanya İç Savaşında Film çekmeye, II. Dünya Savaşında Fransız Ordusunda görev yaptığı sırada esir düşüp üç defa Nazi kamplarından kaçmayı deneyip sonuncusunda başaran, 1947’de efsanevi MAGNUM ajansının kuruluşuna, 1952 yılında KARAR ANI makalesini yazmasına ve bir foto muhabiri olarak tanıklık ettiği toplumsal olaylara ve savaşlara kadar YÜZYILIN GÖZÜ sıfatını fazlasıyla hak eden sadece fotoğrafçı kimliğiyle değil aynı zamanda anti-faşist ve anarşist kimliğiyle de dolu dolu yaşayan fırtınalı ve çelişkilerle dolu bir kişiliğin fırtınalı hayatını yazar Pierre Assouline’nin kaleminden öğreneceğiz.

‘Fotoğraf, benim için bir anı ve o anın sonsuzluğunu yakalayan sürekli bir görsel ilginin anlık dürtüsüdür. Bununla birlikte çizim ise grafolojisiyle o andan itibaren bilincimizin yakaladığı şeyi işler. Fotoğraf, ani bir harekettir; çizim ise meditasyondur.’

‘Şu dünyada bir karar anı olmayan hiçbir şey yoktur ve iyi kotarılmış bir başyapıt, böyle bir anın ayırdına varabilmek ve onu ele geçirmek demektir. Eğer durumların devinimi içinde o anı kaçırırsanız, onu yeniden bulabilmek veya farkına varabilmek için şansınız olmayabilir.’

‘Röportaj bir sorunu anlatmak, bir olayı veya izlenimleri saptamak üzere sırasıyla kafanın, gözün ve kalbin işlemesidir’… ‘Fotoğraf çekmek —eş zamanlı olarak ve saniyenin bir kesri içinde— hem olayın hem de ona anlam veren görsel biçimlerin farkına varmaktır’… ‘Amaç olayları biriktirmek değildir, olayların tek başlarına hiçbir önemi yoktur. Önemli olan onların içinden seçim yapabilmek, derinlerde gerçekle bağlantılı olduğu doğru olayı yakalayabilmektir. En küçük şey fotoğrafta büyük bir konu olabilir, en ufak insani ayrıntı ana fikre dönüşebilir…’
Karar Anı, HCB

Fotoğraf Kuramı – James Elkins (Derleyen)

Kapak Fotoğrafı: Erdem Varol

Görüntünün olası içeriği: bir veya daha fazla kişi ve yazı

Fotoğrafın güzel sanatların bir dalı olarak kabul edildiği ve düzenli bir şekilde sanat tarihsel içerik çerçevesinde değerlendirildiği günümüzde böylesi bir değerlendirmenin temellerine açıklık getirmek çok daha büyük önem taşımaktadır. Tuhaf bir şekilde 1980’lerden bu yana, fotoğrafçılığı kuramlaştırmak üzere çok az çalışma yapılmıştır: Sanatçılar ve tarihçiler, Charles Pierce’den Roland Barthes’e ve Pierre Bourdieu’ya uzanan eski kaynaklar üzerinden ilerlemeye devam etmişlerdir.

Peki o halde fotoğrafçılığı kuramlaştırmanın en iyi yolu nedir?
Fotoğrafçılık Kuramı, bir grup makaleden – Jan Baetens, Diarmuid Castello, Margaret İverson, Thierry de Duve ve Rosalind Krauss – önde gelen dokuz sanat kuramcısı ve fotoğraf eleştirmeninin konuşmalarından oluşuyor. Yirmi altı akademisyen, daha sonrasında konuşmalar üzerinde yorumlarını değişik biçimlerde sunuyorlar. Ayrıca kitabın içerisinde fotoğraf kuramlarının kısa tarihi ve iki tamamlayıcı özet makale bulunuyor. Alışılagelmedik yapısıyla ve konu üzerinde en önde gelen düşünürlerin katılımıyla –Krauss, Abigall Solomon-Godeau, Victor Burgin, Alan Tracthenberg, Geoffrey Batchen, Liz Wells ve Joel Snyder – Fotoğraf Kuramı, fotoğraf sanatı üzerinde yapılan çağdaş tartışmalara benzersiz bir bakış açısı sunuyor.

JAMES ELKINS, Chicago School of Art Institute’ta Sanat Tarihi, Kuram, ve Eleştiri Bölümü’nde komite üyesi, Pictures and Tears, How to Use Your eyes ve What Painting Is ve en son olarak The Strange Place of Religion in Contemporary Art ve Master Narratives and Their Discontents kitaplarının yazarı.

What's your reaction?