Yapı Kredi Kültür Sanat’tan yeni bir sergi
Yapı Kredi Kültür Sanat, 23 Mayıs – 29 Temmuz 2018 tarihleri arasında “Osmanlı Sonrasında Devinen Şehirler – Basın Fotoğrafçılarının Gözünden Ankara, Belgrad, İstanbul, Saraybosna” başlıklı sergiye ev sahipliği yapıyor.
Küratörlüğünü Prof. Dr. Nates Mišković‘in üstlendiği sergi, İsviçre Basel Üniversitesi, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık ve Yugoslavya Müzesi iş birliğiyle gerçekleştiriliyor.
500 yıl boyunca Balkan Yarımadası ve Anadolu’ya hâkim olan Osmanlı İmparatorluğu, Birinci Dünya Savaşı’nın sonunda yıkıldı ve kalıntılarından Osmanlı mirasını reddeden modern ulus devletler doğdu. Bunun sonunda halkın yaşamında, özellikle büyük şehirlerde köklü değişiklikler meydana geldi. “Osmanlı Sonrasında Devinen Şehirler – Basın Fotoğrafçılarının Gözünden Ankara, Belgrad, İstanbul, Saraybosna” başlıklı sergi, bu değişimin izlerini Osmanlı’nın yıkılışından sonra kurulan Türkiye Cumhuriyeti ve Yugoslavya Krallığı’ndaki dört şehirde; Ankara, Belgrad, İstanbul ve Saraybosna’da süren basın fotoğraflarından oluşuyor.
Sergi için 1920’li ve 1930’lu yıllarda Cumhuriyet ve Akşam (İstanbul), Politika ve Vreme (Belgrad) gazetelerinin foto muhabirleri tarafından çekilen ve özenli bir çalışma sonucu seçilen, dijital olarak işlenmiş 200 fotoğraf bir araya getirildi. Bu fotoğraflar şehirlerdeki gündelik yaşamdan manzaralar sunarken, askerî ve sporcu gruplar genç uluslarını geçit törenlerinde ve yeni açılmış spor stadyumlarında kutluyor. Her Osmanlı şehrinin kalbini oluşturan çarşılar, halkın alışveriş yaparak son dedikoduları paylaştıkları bir buluşma yeri olarak işlevine devam ediyor. ‘Şehir Merkezi’, ‘Ulus ve Beden’, ‘Ulusu Giydirmek’, ‘Dinlence ve Din’ ve ‘Çarşı’ başlıklı bölümlerden oluşan sergi; SIBA (Türk ve Yugoslav Şehirlerindeki Gündelik Yaşama Görsel Bakış) başlıklı araştırma projesinin bir ürünü.
Ziyaretçilerine, fotoğrafların çekildiği şehirleri tahmin etmeye ve araştırmaya teşvik eden sergi, aynı zamanda bu dört kentin her birinin aslında tahmin ettiğimizden çok daha fazla ortak noktası olduğunu da vurguluyor.